Skip to main content

To nejlepší z thajské kuchyně


Thajsko. Místo, kam jedete za mořem, neuvěřitelnou přírodou a nádhernými chrámy, ale kde byste nejradši zůstali kvůli pohostinnosti místních a naprosto geniálnímu jídlu. Asijská kuchyně mi dlouhou dobu splývala do jedné velké, nepřehledné hromady. Když se řeklo Asie, představila jsem si smažené nudle, jarní závitky a suši. Až v Thajsku jsem zjistila, že to asijské bistro na rohu, které dělá akorát nudle s gyrosem na milion způsobů, vlastně vůbec nereflektuje to, jak je asijská kuchyně pestrá a rozmanitá. 

Nejlepší (ale nejpálivější) curry mého života jsem měla na ostrově Phi Phi u stylového Thajce s fialovými vlasy.

Základem thajské kuchyně jsou nudle a rýže, to vše doplněné čerstvým exotickým ovocem, které tu roste na každém rohu. Bála jsem se, že bude jídlo v Thajsku pálivé, což by pro mě byl problém – mám absolutně nulovou toleranci vůči pálivému jídlu a pusa mi hoří i z BBQ omáček, které mají být spíše sladké než ostré. Naštěstí jsou Thajci národ přizpůsobiví a když vidí bělocha, automaticky na chilli a pálivých omáčkách šetří. Pokud chcete mít jistotu, že vám jídlo nepropálí díru do hltanu, zakončete objednávku vždy výrazem „no spicy“ případně „no chilli“ – složitější angličtinu radši neriskujte. Pokud by vám nakonec pokrm přeci jen připadal mdlý, najdete na stolcích většinou několik druhů chilli a pálivých omáček, kterými si můžete jídlo trošku přiostřit. 

Takhle nějak vypadá stravování v Thajsku - špinavé hrnce, plastový nábytek, místo stěn jedině plachty. Ale boule za ušima se vám budou dělat i tak. Na stolku je několik různých dochucovadel, kdyby vám jídlo připadalo, že si zaslouží ještě trošku chilli.

Obecně platí, že jsem se do thajské kuchyně zamilovala. Na prvním místě u mě sice neochvějně zůstává italská kuchyně, ta thajská jí ale zdárně šlape na paty. Zamilovala jsem si nejen ty chutě, ale i to, s jakou jednoduchostí se většina jídel připravovala i v těch nejšílenějších podmínkách – v jednom hrnci, na ulici a bez tekoucí vody. Dodnes nechápu, jak je možné, že jsem z vajíček skladovaných celý den na sluníčku nedostala salmonelu.

Vytvořila jsem seznam těch NEJ dobrot, který je čistě subjektivní a pravděpodobně ovlivněný tím, že jsme navštívili jen jeden region (takže co já vím, jaké mňamky mají na severu). Jídla v seznamu nejsou v žádném zvláštním pořadí, ale prostě tak, jak mi přišly na mysl. 


Pad Thai 


Češi mají svíčkovou, Thajci mají Pad Thai. Tahle dobrota je národním jídlem, které si můžete dát úplně kdekoliv, od hezkých restaurací až po ušmudlané pouliční stánky s jídlem. Základem jsou placaté nudle, které se na hluboké pánvi míchají s vajíčky, tofu, sójovou omáčkou a řadou dalších surovin (vaření probíhá tak rychle, že i když jsem se snažila odkoukat postup, vůbec jsem to nestíhala). K tomu si dáte buď krevety (doporučuju!), nebo kuřecí maso, případně si zvolíte vegetariánskou variantu. Pad Thai se podává s nadrcenými oříšky a stroužkem citronu nebo limetky. Zkrátka nebe v hubě! A nejlepší na tom je, že jedna porce vás vyjde klidně i na 50 korun, takže vám nic nebrání dopřávat si tuhle dobrotu denně. Nebo dvakrát denně?

Pad Thai jsem si dávala vlastně každý den...
...a vůbec se za to nestydím.

Čerstvé kokosy 


Taky jste jako malí mívali na Vánoce doma kokos? Ten jeden mrňavý, seschlý kokos, který vaši rodiče koupili v supermarketu za nekřesťanské peníze, do kterého musel váš táta dělat díru vrtačkou, aby z něj potom horko těžko vydojil půl deci kokosové vody? Ten kokos, který jste potom museli rozbít kladivem, abyste se dostali k tvrdé dužině? Tak přesně na ten zapomeňte. 

Kokosy v Thajsku jsou úplně jiná báseň. Jsou čerstvé a plné kokosové vody. Když jsou správně nachlazené, je to velká paráda. Stánkaři prodávají čerstvé kokosy na každém rohu a za pár korun, mačetou vám z nich useknou vršek a dovnitř vrazí brčko. Když si s sebou vezmete lžíci, můžete se potom pokusit vydlabat trochu měkké dužiny. Čerstvý kokos je zkrátka nesrovnatelně jiná písnička než ty předražené přestárlé kusy, které sežene u nás v Tescu. 
Póza! Kokos!

Exotické ovoce a smoothies 


Občas takhle chodíte po tržnici a říkáte si – proboha, tohle je mýdlo nebo jídlo? A i když to občas může být mýdlo, většinou je to nějaké exotické ovoce, které běžně v Čechách neseženete buď vůbec, nebo za sto třicet korun týden před Vánocemi. Jestli máte rádi papáju, mango nebo mučenku, tady si jich užijete dostatek. Tržnice ve městech je prodávají buď po kusech, nebo po kilech, ale totální strop jsou čerstvě připravené drinky, smoothie a šejky. 

Ani nevím, jak se všechno to ovoce jmenovalo. 

Tady se ale kvalita může velmi lišit, na některých stáncích jsme dostali koktejly dochucované umělými sirupy, ale když narazíte na poctivého výrobce, který kromě vašeho vybraného ovoce přidá už vážně jen led, držte se ho jako klíště a choďte tam třikrát denně. Moje tělo, zničené klasickým zimním ovocným deficitem, mi ještě teď děkuje za všechny vitamíny, které jsem mu během dovolené v Thajsku dopřála. 

Mým oficiálně nejoblíbenějším exotickým ovocem se stala pitahaya, známá též jako dračí ovoce / dragon fruit. Je dobrá v šejku, v ovocném salátu a jen tak samotná jako rychlá svačinka nebo sladká tečka za večeří. 

Mučenkový šejk, ze kterého mi "trčí" oči.
To oranžové je smoothie z toho nejsladšího manga, jaké jsem kdy měla. A to růžové je moje zamilované dračí ovoce.

Mango sticky rice 

Hele, tohle je fakt divný, já vím, ale přísahám – ono to doopravdy funguje. Taky by mě normálně nenapadlo dát mango na jeden talíř s rýží a říkat tomu dezert, ale Thajce to naštěstí napadlo, a tak tu máme tuhle nebeskou dobrotu, na kterou budu ještě dlouhou dobu vzpomínat se slzami v očích a slinou na jazyku. 

Mango sticky rice je tradiční dezert, který se podle svého názvu skládá ze sladkého manga (a to má v Asii úplně jinou chuť než u nás) a rýže, kterou si dochutíte oslazeným kokosovým mlékem a nějakými černými semínky, o kterých vůbec netuším, co byly zač. Celé je to neuvěřitelně vyvážené a vynikající a vůbec absolutní vrchol celosvětové gastronomie. Kdyby se dávaly Nobelovy ceny za jídlo, mango sticky rice by si ji určitě zasloužilo. 

Nechce se mi věřit, že jediná fotka, na které je vidět mango sticky rice, je tahle. Martin si dal ovocný salát, moje mango se krčí v pozadí.
Ale takhle nějak to běžně vypadá.

Roti 

Když už jsme u těch dezertů, nesmíme zapomenout na roti – thajské palačinky. Fungují taky jako snídaně nebo lehký oběd, ale mé oblíbené místo si získaly jako druhá večeře (noci jsou dlouhé a já mám pořád hlad, se s tím smiř). Roti se dělají z těsta, které se speciálním způsobem „vyválí“ – dámy, které je připravují, chvílemi připomínají pizzaře. Když je palačinka opečená, potře se rozpuštěným máslem a podle vašeho výběru naplní ovocem, čokoládou nebo marmeládou. Nebo taky vším. Servíruje se rozkrájená na malé čtverečky, které si napichujete na párátko a konzumujete jako jednohubky. Neexistuje lepší sladká tečka na konci náročného dne. 
Nechce se mi věřit, že nemám vyfocené ani roti. Vážně bych se svým fotografským nadšením měla něco dělat. Každopádně takhle se roti dělají.

Plody moře 

Spousta lidí mořské breberky nejí, ale já je miluju. Od chobotniček přes krevety až po čerstvě grilované ryby, já jsem vždycky pro. Thajsko mi tudíž udělalo velikou radost, když mě na pobřeží přivítalo takovým výběrem všech možných i nemožných potvor, až mi z toho šla hlava kolem. Je libo ploutve nebo přísavky? Stačí si vybrat. 

Na tržnici to funguje následovně. Podíváte se, co je v nabídce, ukážete, na co máte chuť, a kuchař potvoru připraví přímo před vámi na grilu nebo na otevřeném ohni. Jediné, co mě úplně nenadchlo, byly malé chobotničky servírované vcelku i s hlavou. Ale už jsem zmiňovala obří krevety na Pad Thai? To je teprve nářez!

Takhle si plody moře vybíráte a přímo před vámi je kuchař připraví. Všechno je čerstvé a výborné.

Jeden platýz (tuším)...
... a jedny luxusní krevety

Polévky 


Obecně jsem nikdy nebyla moc polévková, ale asi to bude tím, že jídelnovým standardem je nemastný neslaný vývar bujónové chuti, ve kterém plave jeden kus mrkve a pár líných nudlí. Thajské polévky jsou ovšem trochu jiné gastro. Základem je silný vývar, který skvěle doplňují nudle, zelenina, výhonky a případně i kousky masa. Vyzkoušeli jsme spoustu různých druhů a receptů, a nikdy nás nezklamala. Vystačíte si s ní i jako s plnohodnotným hlavním jídlem, protože jsou velmi syté a servírované v obrovských mísách. A jestli budete mít i potom hlad, prostě se doplácněte mangem nebo roti, nemáte zač.
Ano, v polévce může plavat kuřecí stehno (doufám, že kuřecí), celé vejce, oříšky i masové kuličky.
Už jsem na tuhle polévku jednou pěla ódy, ale zaslouží si to znovu. Tahle fešanda ve městě Ayutthaya stála asi 30 korun a je to dodnes nejlepší polévka, jakou jsem kdy v životě měla.

Kolik co stojí? (běžné ceny na ulici v turistických oblastech)
  • Pad Thai: 60-100 THB (50-80 Kč)
  • Čerstvé kokosy: podle velikosti, ale průměrně zhruba 40 THB (30 Kč)
  • Ovocné smoothie: 35-50 THB (25-40 Kč)
  • Mango sticky rice: 60-80 THB (50-70 Kč)
  • Plody moře: malá ochutnávka už od 20 THB (asi 12 Kč), plný talíř klidně kolem 250 THB (cca 180 Kč)
  • Polévky: opravdu široké spektrum cen od 40 THB až po 120 THB, průměrně ale kolem 60-70 THB (50-60 Kč)
Všechny ceny jsou samozřejmě dražší, když se ocitnete na super ultra turistickém místě, jakým je třeba Phi Phi. Nejlevnější a nejautentičtější jídlo jsme měli v Bangkoku, kde je tak největší výběr.
Opakuji se, Thajsko se gastro ráj, takže za mě je to rozhodně destinace, kde se nevyplatí odbývat se fastfoodem a balenými tousty.

Kam dál?

Prohlédněte si všechny cestopisy a průvodce, které jsem o našem putování po Thajsku sepsala - kompletní itinerář a seznam článků najdete TADY.

Omrkněte mě i na instagramu - najdete mě tam pod jménem whereisiveta

Další chystaný článek - Všechno co potřebujete vědět o půjčení skútru v Thajsku (připravuje se)

Comments

Highlights

Ao Nang - výlety v oblasti Krabi

Switch to English Okolí Krabi toho nabízí k vidění opravdu hodně. Najdete tu neuvěřitelná pobřeží s nádhernými skálami, které se zvedají od moře do obrovských výšek. Najdete tady maličkaté ostrůvky s tím nejbělejším pískem a nejprůzračnější vodou. Najdete tu spoustu opic i schovaných buddhistických chrámů. Najdete tu národní parky a přírodní rezervace. My jsme strávili v Ao Nangu zhruba 5 dní, takže jsme měli šanci jen nakouknout pod pokličku.  Všechny výlety jsme měli naplánované už z domu – alespoň do té míry, že jsme věděli, co chceme vidět. Kromě sloního útočiště jsme ale neměli žádný jasně daný časový harmonogram. Nakonec jsme první den vyrazili na celodenní výlet na James Bond Island a druhý den jsme strávili na čtyřech ostrovech. Třetí den jsme si užili návštěvu u slonů a čtvrtý den jsme nasedli na půjčené motorky a vydali se prozkoumávat okolí na vlastní pěst.  James Bond Island  Ráno nás vyzvedl mikrobus přímo u hotelu, jeli jsme zhruba s deseti dalšími lidmi. Čekal nás sice p

Jak vidět Neapol a neumřít u toho

Switch to English/comming soon       Nejsevernější město Afriky. Jedno z nejnebezpečnějších měst Evropy. Domov mafie, která operuje po celém kontinentu. O Neapoli se toho říká hodně, a spousta z toho nejsou zrovna lichotky. Je to město, které vzbuzuje emoce, a ne nadarmo se tvrdí, že Neapol musíte buď milovat, nebo nenávidět – nic mezi tím. Takže když se objevily zpáteční letenky za pár stovek, bylo jasné. Tentokrát strávíme sedmnáctý listopad v srdci italské Kampánie. Fun fact na začátek. Víte, odkud pochází rčení „Vidět Neapol a zemřít“? Pokud si myslíte, že je to důkaz neapolské krásy – že po její návštěvě už můžete v klidu umřít, protože jste viděli všechno – pak vás nejspíš zklamu. Je to pozůstatek z doby, kdy sem jezdili námořníci z celého světa a vozili s sebou kromě zboží taky syfilis. Takže vlastně viděli Neapol a pak hned umřeli. Opravdu, vygůglete si to. Ale teď už k cestopisu. Neapol je město naprostých kontrastů. Široké nekonečné moře a prťavé tmavé uličky. Vůně pizz

Ao Nang - úvod pro začátečníky

Switch to English Poté, co jsme ochutnali Bangkok, jsme se přesunuli asi o tisíc kilometrů jižněji. Na další týden nám byla domovem oblast Krabi, odkud jsme vyráželi na výlety po souši i po vodě. Provincie Krabi je nádherné místo, kde je toho k vidění strašně moc. My jsme nakonec sáhli po těchto aktivitách: Výlet na 4 ostrovy Výlet na James Bond Island Půldenní výlet do sloního útočiště Půjčení motorek a výlet po okolí A spousta dobrého jídla V tomhle článku bych se s vámi chtěla podělit hlavně o praktické tipy týkající se dopravy, ubytování a zařizování výletů. O tom, co jsme všechno viděli a zažili, se podělím zase příště. Dobré ráno z Ao Nang! Přílet do Krabi Přelet z Bangkoku do Krabi zajišťovala thajská nízkonákladovka Thai Lion Air. Batožina tu sice není v ceně, ale při kupování letenky si ji můžete za docela slušné peníze připlatit. Výhodou je, že si přesně zvolíte, s jak těžkým batohem nebo kufrem poletíte. Cena se potom odvíjí od zvolené váhy. My jsme optimisti, tak

Kompletní průvodce souostrovím Phi Phi

Switch to English Souostroví Phi Phi patří právem mezi nejnavštěvovanější místa v Thajsku (a možná v celé jihovýchodní Asii). V průvodci jsem o tomto místě četla, že je jako hollywoodská hvězda – každý den zde trvají večírky až dlouho do noci, ale druhý den se opět probudí svěží a v celé své kráse. Lepší přirovnání bych asi nevymyslela. Bohužel, takový životní styl si vybírá svou daň a těžko říct, jak dlouho toto zběsilé tempo Phi Phi vydrží.  V dnešním článku bych vám chtěla předat všechno, co jsme se během naší kraťoučké zastávky na tomto místě dozvěděli. Kde se ubytovat? Co a kde jíst, abyste neutratili majlant? Jaké aktivity vás v Phi Phi nadchnou? Kde jsou nejlepší pláže? Čtěte dál a třeba se tohle všechno dozvíte.  Pořádný tropický ráj, co? Ale nejprve trocha zeměpisu a historie. Souostroví Phi Phi se nachází v Andamanském moři, kousek od východního pobřeží Thajska. Najdete ho mezi ostrovem Phuket a provincií Krabi, takže není divu, že kromě dovolenkářů, kteří se zde ubytují na n

Dobro došli na Balkán

ZÁPISKY Z CESTY DO ČERNÉ HORY (červen 2018) Switch to English Člověk si myslí, že když zažil Itálii a Řecko, že už zažil všechno. Člověk si taky myslí, že když zná Chorvatsko, tak zná Balkán. Špatně. Špatně. Přitom stačí popojet o kousek jižněji od Dubrovníku a začnou se dít věci. V Černé Hoře jsou prostě kulturní šoky zajištěny - zkrátka dobro došli na Balkán. První zastávka – Podgorica. Na hlavním mezinárodním letišti Černé Hory zhruba o velikosti našeho pardubického letišťátka na nás čekal taxikář, v ruce svíral cedulku s mým jménem, a já si připadala jako princezna. To bylo za celou dovolenou poprvé a naposled, co jsem tento pocit měla. Pak už jsem si připadala buď jako Alenka v říši divů, nebo jako kus bílého masa na prodej – a to zejména, když se mi druhou mízu chytající banda pupkatých Rusů snažila vysvětlit, že když tedy s sebou nemám boyfrienda, že bych si měla na té dovolené najít nějakého náhradního (ideálně samozřejmě z jejich řad). (Ale jídlo tam mají dobrý, to se ji